Hoe overleef ik de maand december?

3 pepernoten is 1 suikerklontjeDecember klopt weer bij ons aan. Morgen begint deze heerlijke maand vol gezelligheid. Sinterklaas, Kerst en tussendoor is er ook genoeg te beleven. Een ramp voor je broeken en een ramp voor je vetpercentage. Want de meeste mensen komen in de maand december gruwelijk veel aan. Wat kun jij doen om de maand december goed en gezond te doorstaan? In dit artikel helpen we je op weg met enkele regels en afspraken. Als je je daaraan houdt kun jij morgen zonder problemen aan de maand december beginnen.

 

Richting 5 december

We gaan eerst richting 5 december en wat dat betreft is de aftrap al gegeven in november. Sinterklaas en zijn zwarte Pieten zijn al een tijdje in het land. En dat merken we aan de vele snuisterijen die we kunnen vinden in de winkelcentra, die gepaard gaan aan allerlei lekkers: pepernoten, kruidnoten, chocoladeletters en marsepein. Het is er allemaal en er is erg veel van. Je bent al aardig op weg en ik hoop dat het je lukt om al die heerlijkheden te laten voor wat ze zijn. Maar natuurlijk mag jij wel genieten van Sinterklaas, doe het alleen met mate. Probeer een maximum van twee chocoladeletters te eten en hooguit één zak pepernoten en strooigoed in totaal.

Leuk weetje: wist jij dat drie pepernoten gelijk staan aan één suikerklontje. Eén suikerklontje bevat 20 calorieën (1% van wat je dagelijks aan calorieën binnen mag krijgen zonder aan te komen).

Nog een leuk weetje: wist jij dat in de gemiddelde hand zo’n negen tot vijftien pepernoten passen?

 

Op 5 december zelf

Waar je de dagen voor 5 december wordt doodgegooid met pepernoten, marsepein en chocolade, wordt je op 5 december op nog veel meer lekkers getrakteerd. Wat dacht je van die heerlijke grote speculaaspoppen? Of die heerlijke roomboterletters? Die zitten boordevol roomboter en dus boordevol calorieën. Pas hiermee op, sla ze het liefste af.

 

Suikervrije pepernoten

Een goed alternatief is om de echte pepernoten te vervangen door zogenaamde suikervrije pepernoten. De recepten daarvoor zijn heel eenvoudig op internet te vinden. Suikervrije pepernoten bevatten veel minder calorieën en kunnen er dus voor zorgen dat jij op pakjesavond gewoon mee kan genieten van al dat lekkers.

 

Richting de kerstdagen

Als Sinterklaas het land heeft verlaten hebben we nog een week of drie te gaan voor de kerst. Dat zijn de dagen waarin jij weer moet zien te herstellen. Probeer een dieet uit, bijvoorbeeld een eiwitdieet of een koolhydraatarm dieet. Je kunt op die manier makkelijk afvallen zonder dat je honger hoeft te leiden. Bovendien bereid je je al voor op kerstmis.

 

Kerstmis

Met de kerstdagen hoef je niet op de lijn te letten. Die regel geldt in veel huishoudens, maar toch is het goed om er bij stil te staan dat de calorieën eraan vliegen en dat het niet bij kerst blijft. In december hebben we tenslotte ook nog oudjaar. Probeer dus te letten op wat je eet en probeer veel groente en fruit te nuttigen. Wat ook kan helpen is om voorafgaand aan de maaltijd een fles water te drinken (hoe meer, hoe beter), want daardoor heb je eerder een vol en verzadigd gevoel en is de kans een stuk kleiner dat je jezelf te buiten gaat aan al dat lekkers.

 

Oudjaarsavond

Met oud en nieuw staan er vaak oliebollen in iedere woonkamer. Wist jij dat een oliebol tot wel 200 of zelfs 250 calorieën per stuk kan bevatten? En gemiddeld eet je er al gauw een stuk of twee, drie op oudjaarsdag. Probeer hier rekening mee te houden in de dagen voorafgaand aan oudjaarsavond. Op die manier kun je het wel hebben. Vervang deze dagen bijvoorbeeld je brood voor oliebollen. Zodoende krijg je het niet allebei binnen. En ook voor oudjaarsavond geldt dat water wonderen kan doen. Niet alleen voor je overgewicht, maar ook gezien de champagne die gaat vloeien. Begin het jaar dus goed, want het einde van december is nu in zicht.

 

Tot in januari

Genoeg tips om december te overleven. Zoals veel Nederlanders zal ook jij in januari weer tal van goede voornemens hebben. We zijn benieuwd hoe jij december doorstaat. Laat gerust een reactie achter of vertel ons welk goed voornemen je in januari gaat naleven.